تاریخچه:

این گونه خبرنگاری تازه را نخستین بار، بیل جنتیل  در سال 1995 پایه گذاشت و وارد دنیای ارتباطات کرد. جنتیل 30 سال سابقه گزارشگری در 5 قاره جهان دارد. او همه تجربیاتش در عکاسی خبری تا مستندسازی و گزارش های خبری را بکار گرفت. با توجه به این تجربیات سی ساله، او فرم، ترکیب بندی، سایه و نور و حرکت را به خدمت گرفت تا با ابزارهایی قابل حمل  و آشنا برای خبرنگاران مثل دوربین فیلم برداری دیجیتال و لپ تاپ این گونه تازه خبرنگاری را ارائه کند.

نام «کوله پشتی» از آن رو انتخاب شده است که او همه آنچه برای یک اتاق خبر لازم است را در کوله پشتی اش جمع کرد: یک دوربین فیلم برداری دیجیتال، میکروفن، لپ تاپ که قابلیت اتصال بی سیم به اینترنت پر سرعت دارد با نرم افزارهای لازم جهت ویرایش و گرافیک.

تعریف خبرنگاری کوله پشتی

بیل جنتیل خبرنگاری کوله پشتی را چنین تعریف می‌کند: خبرنگار کوله پشتی یعنی این‌که یک خبرنگار کاملاً آموزش دیده با یک دوربین ویدیویی دیجیتال، خیلی سریع تر و به گونه‌ای صمیمانه تر  نسبت به یک گروه خبری (شامل فیلم بردار، صدابردار و خبرنگار) گزارش تهیه کند.

در خبرنگاری کوله پشتی یک خبرنگار چند مهارته  و مجهز به ابزارهای جدید به صحنه رویداد اعزام می‌شود و خودش از آنجا بسته خودش را مدیریت کند.

به خبرنگار کوله پشتی در اصطلاح خبرنگار مجازی هم می‌گویند به این اعتبار که وی با اطلاعات مجازی یعنی تصویر و برخی ادیت های کامپیوتری سرو کار دارد. اصطلاح کوله پشتی علاوه بر قابل حمل بودن تجهیزات خبرنگاری همچنین اشاره‌ای تلویحی به کار فردی این خبرنگار دارد و این‌که او باید به تنهایی کار خبرنگاری را به سرانجام برساند. خبرنگاری کوله پشتی همه کارهای تهیه و تنظیم را انجام می‌دهد. فیلم برداری می‌کند، مصاحبه می‌کند، عکس می‌گیرد اگر لازم باشد متنی هم ضمیمه کار می‌کند و یا برای قسمتی از گزارش به عنوان راوی صدای خودش را ضبط می‌کند و در پایان همه کار را ادیت نهایی و ارسال می‌کند.

 


تجهیزات مورد نیاز خبرنگاری کوله پشتی

تجهیزات تصویربرداری (دوربین، لنز، کارت حافظه ، شارژر ... و(

تجهیزات نور

تجهیزات صدا (بلند گو، میکروفون....و (

رایانه متصل به اینترنت

نرم افزارهای تدوین

تجهیزات ارسال

- کوله پشتی ویژه


مهمترین کاربرد خبرنگاری کوله پشتی

مهمترین کاربرد خبرنگاری کوله پشتی موارد زیر را شامل می شود:

خبرهای فوری (Breaking News)

گزارشهای روزانه(Daily Stories )

گزارشهای نرم و توصیفی (Features )

پوشش اخبار در شرایط بحرانی (زلزله، جنگ) و ...

- پوشش اخبار محلی


تأثیر بر ارتباطات و اطلاع رسانی

خبرنگاردنیای امروز و پیشرفت‌های تكنولوژیك فرصت‌های بسیاری پیش رو خبرنگاران گذاشته است. دیگر اطلاع رسانی به سبك وسیاق سنتی جوابگوی نیازهای افراد نیست یكی از مباحثی كه این روزها به عنوان یك فرصت و تهدید برای شغل خبرنگاران مطرح می‌شود حذف كاغذ و اطلاع رسانی در فضای مجازی است. سرعت در انتشار اخبار در فضای مجازی به حدی است كه روزنامه ها برای بقای خود به رو روش های نوینی در اطلاع رسانی باید روی بیاورند. برای نمونه تحلیل مدار شدن روزنامه ها برآمده از این احساس نیاز بود . بسیاری از روزنامه ها هم سایت خبری هم عرض در كنار روزنامه برای انعكاس سریع اخبارقرار داده اند. زمانی خبرنگار با داشتن یك گوشی موبایل هوشمند می‌تواند در سریع ترین زمان اخبار خود را در فضای مجازی  یا سایت خبری كه در آن فعال است مخابره كند، دیگر وقت آن است روشها ی نوینی چون خبرنگاری كوله پشتی و شهروند خبرنگاران و استفاده از تكنولوژی‌های نوین چند  رسانه ای را جدی گرفت.

آینده ی خبرنگاری کوله پشتی

این مسأله هم از نظر زمانی برای پوشش خبرهای فوری حیاتی است چون رسانه می‌تواند اولین باشد و هم این‌که گاهی در شرایط جنگ و یا بلایای طبیعی ممکن نیست که گروه خبرنگاران به اتاق خبر برگردند تا سردبیر و یا یکی از خبرنگاران بسته خبری را تهیه کند. مثلاً در زمان جنگ عراق خبرنگار باید خودش بسته خبری را تولید می‌کرد و اتاق خبری در کار نبود.

محققین مطالعات رسانه‌‌‌ای معتقدند اگرچه امروزه سازمان های رسانه‌ای محصولاتشان را در پلاتفورم های مختلف پخش رادیو تلویزیونی، چاپی و وب منتشر می‌کنند اما بی تردید در یک افق 20 ساله، شرایط اقتصادی و گستردگی دسترسی به فناوری های دیجیتال شرایط را به گونه‌ای تغییر خواهد داد که سازمان های خبری ناگزیرند محصولاتشان را در محیط وب منتشر کنند.

اگرچه خبرنگار کوله پشتی با دوربین فیلم برداری دیجیتال کار می‌کند اما رسانه او وب است چون در نهایت او کارش را در محیط وب ویرایش، آماده سازی نهایی و ارسال می‌کند. پس رسانه او، وب است. وب رسانه نسل پیش روست و از این روست که این نوع خبرنگاری حرفه‌ای پیشتاز محسوب می‌شود.